Wordt jouw nieuwe merk al door derden gebruikt?
Je hebt een gloednieuw merk ontwikkeld voor jouw bedrijf, dienst of product. Tijdens het merk- en handelsnaamonderzoek is vastgesteld dat er een ander merk is gevonden dat bezwaar kan maken tegen jouw merkaanvraag. Echter, dit bezwaar kan mogelijk worden overwonnen als het betreffende merk of handelsnaam de afgelopen vijf jaar niet normaal is gebruikt door de merkhouder. In dat geval zijn de bezwaren van deze merkhouder overkomelijk. Met een gebruiksonderzoek wordt onderzocht of het betreffende merk daadwerkelijk in gebruik is geweest en voor welke producten en/of diensten. We raadplegen hiervoor de merkenregisters en kunnen indien nodig (vertrouwelijk) contact opnemen met de merkhouder. Hierbij achterhalen we of het merk nog steeds in gebruik is, hoe frequent het wordt gebruikt en voor welke doeleinden. In het Engels wordt dit ook wel 'in use' genoemd. Indien het merk niet meer actief wordt gebruikt, kan de mogelijkheid worden overwogen om een procedure voor het laten vervallen van het merk in gang te zetten bij de merkautoriteit.
Waarom kies je voor een Gebruikersonderzoek?
- Je wilt onderzoeken of het merk daadwerkelijk in gebruik is geweest en voor welke producten en/of diensten.
- Je wilt advies voor het voeren van procedures voor het laten vervallen van een merk als dit niet meer actief wordt gebruikt.
- Je wilt professionaliteit en vertrouwelijkheid van ervaren merkadviseurs bij contact met de merkhouder.