Linguïstisch merkonderzoek. Wat is de invloed van taal en cultuur op je merknaam?

Merkenbureau Markeys doet regelmatig uitgebreid linguïstisch merkonderzoek. Recent voor een klant met drie nieuwe productnamen. De namen werden onderzocht in acht talen: Engels, Frans, Duits, Mandarijn, Pools, Portugees, Spaans en Turks. Dit onderzoek is essentieel voor bedrijven die internationaal opereren en zeker willen weten dat hun merknaam in alle landen goed ontvangen wordt.

In linguïstisch onderzoek gebruiken we een gedetailleerde vragenlijst om de geschiktheid van de namen te beoordelen in verschillende taalkundige én culturele contexten. Deze vragenlijst wordt voorgelegd aan moedertaalsprekers van elke taal. De vragen richten zich op aspecten zoals de uitspraak om fonetische uitdagingen te herkennen, en de interpretatie om positieve en negatieve associaties in kaart te brengen. Ook wordt de naam beoordeeld op eventuele culturele gevoeligheden en algemene geschiktheid.

Voor iedereen die een nieuwe merknaam wil introduceren in Nederland of internationaal, is een linguïstisch onderzoek een must. Het voorkomt dat je merk ongewenste associaties oproept of rare betekenissen heeft in een vreemde taal, wat je reputatie en succes kan schaden.

Bij merkenbureau Markeys helpen we je met advies, merkonderzoek en de volledige bescherming van jouw merk. Dit doen we niet alleen bij merkregistraties, maar ook bij conflicten op het gebied van merkrecht, handelsnaamrecht en auteursrecht. Geen verrassingen: het eerste adviesgesprek is gratis.